Pneumatiky majú byť vyberané predovšetkým na základe odporúčaní alebo špecifikácií daných výrobcom vozidla a výrobcom pneumatiky. Voľba rozmeru pneumatiky musí odpovedať požadovanej nosnosti a konfigurácii vozidla, práve tak ako maximálnej prípustnej rýchlosti vozidla.
Pneumatiky musia byť montované na odpovedajúce odporúčané ráfiky, špecifikované výrobcom vozidla a/alebo štandardmi ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation = Európska technická organizácia pre pneumatiky a ráfiky).
Ráfiky musia byť odsúhlasené výrobcom pneumatík a výrobcom vozidla a/alebo ráfikov.
Odporúča sa vybaviť vozidlo pneumatikami rovnakej konštrukcie (radiálne alebo diagonálne) na všetkých pozíciách; dezén môže byť odlišný na rôznych nápravách:
- Predná náprava (nazývaná tiež vodiaca náprava alebo riadená náprava)
- Nosná náprava (nazývaná tiež vlečná náprava)
- Hnacia náprava (nazývaná tiež poháňaná náprava alebo záberová náprava)
V dvojmontáži majú mať pneumatiky rovnakú konštrukciu a odpovedajúce rozmery.
Skladovanie pneumatík
Pneumatiky je potrebné skladovať na chladných, suchých miestach, mimo priame slnečné a umelé žiarenie. Pneumatiky (na ráfikoch ani samotné) nesmú byť nikdy uložené na ploche znečistenej olejom alebo inak v kontakte s rozpúšťadlami, olejmi alebo mazivami. Nikdy tiež nesmú byť umiestnené do rovnakých alebo spojených miestností s prchavými látkami.
Ak je to možné, mali by byť pneumatiky skladované vo vertikálnej polohe na behúni. Pneumatiky bez ráfikov ukladáme horizontálne (na bočnici), symetricky a nikdy nie v príliš vysokej vrstve, aby nedošlo k deformácii dolných pneumatík. Pre pneumatiky s ráfikmi platia rovnaké pravidlá.
Montáž pneumatiky
- Montáž a demontáž pneumatík má byť vykonávaná predovšetkým skúsenými vyškolenými pracovníkmi pri použití vhodných nástrojov a pracovných postupov.
- Pneumatika, ktorá nie je správne namontovaná, alebo bola poškodená, nepodá optimálny výkon.
- Ráfiky musia byť prezreté pred montážou pneumatiky – musia byť bez známok hrdze a nesmú byť poškodené alebo vykazovať známky opotrebovania alebo poškodenia. Obzvlášť dosadacie plochy ráfika je nutné prezerať pozorne.
- Pri montáži nových bezdušových pneumatík sa odporúča vždy používať nové ventily, respektíve nové duše a vložky pri montáži pneumatík s dušou. Majú byť použité tiež nové tlakové uzávery (čiapočky) ventilov k ochrane častí ventilu pred prachom, špinou, vlhkosťou a tiež k ochrane pred únikom vzduchu.
- Pre namazanie použite iba špeciálne lubrikanty určené pre montáže pneumatík.
- Skontrolujte pozíciu referenčnej linky proti dosadacej ploche ráfika pre správne usadenie.
- Správne usadenie pätky na ráfiku je veľmi dôležité, preto sa odporúča použiť maximálny “montážny” hustiaci tlak pre zabezpečenie správneho usadenia. Maximálny povolený “montážny” hustiaci tlak sa rovná 150 % maximálneho nominálneho hustiaceho tlaku pneumatiky, ale nesmie presiahnuť 1000 kPa. Hustiaci tlak musí byť upravený na správne hodnoty pred dokončením montáže.
- Hustené pneumatiky musia odpovedať priemyselným štandardom a zákonným bezpečnostným predpisom.
Hustiaci tlak
- Nesprávne hustenie je častou príčinou poškodenia pneumatiky. Pneumatiky pre nákladné automobily a autobusy musia byť hustené na hodnoty odpovedajúce tým, ktoré sú odporúčané výrobcom pneumatík. Hustiace tlaky sú spravidla funkciou nosnosti.
- Hustiaci tlak musí byť kontrolovaný každé dva týždne. Musí byť kontrolovaný na chladných pneumatikách; hodnoty udávané v tabuľkách sa vždy vzťahujú k hodnotám hustenia pri 20 stupňoch Celzia a udávanej nosnosti nápravy. Vyšší prevádzkový tlak pri prevádzke vozidla sa musí pripočítať k hodnotám v tabuľkách a nesmie byť upravovaný.
- Podhustenie a prehustenie spôsobí nepravidelné opotrebovanie dezénu, ale môže tiež viesť k predčasnému zlyhaniu pneumatiky.
Hĺbka dezénu
- Všetky štáty patriace do Európskeho spoločenstva požadujú minimálnu hĺbku dezénu 1,6 mm. Požaduje sa, aby táto hĺbka bola dodržaná v hlavných drážkach behúňa po celom obvode pneumatiky.
- Všetky pneumatiky pre nákladné automobily a autobusy majú indikátory opotrebovania (TWI – Tread Wear Indicators) na niekoľkých miestach po obvode pneumatiky. Tieto indikátory sú umiestnené v obvodových drážkach dezénu a ich výška je 1,6 mm.
Značenie pneumatík pre nákladné vozidlá
1 Rozmer pneumatiky
- Menovitá šírka v mm alebo palcoch (tu 315 mm)
- Profilové číslo (pomer výšky a šírky – tu 70 %)
- R radiálna konštrukcia
- Priemer ráfika (v palcoch – tu 22,5″ ráfik)
2 Index nosnosti a kategória rýchlosti (tu 154/150 L)
- Prvé číslo označuje nosnosť pneumatiky v jednomontáži (tu 154 = 3750 kg/pneumatika)
- Druhé číslo označuje nosnosť pneumatiky v dvojmontáži (tu 150 = 3350 kg/pneumatika)
- Písmeno označuje kategóriu rýchlosti (tu L = maximálna rýchlosť do 120 hm/hod)
Tabuľka SI indexov – kategória maximálnej rýchlosti
SI | L | M | N | P | Q | R | S | T | U | H | V | W | Y | ZR |
km/h | 120 | 130 | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 | 190 | 200 | 210 | 240 | 270 | 300 | >240 |
Tabuľka LI indexov – index nosnosti
LI | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 |
KG | 77,5 | 80 | 82,5 | 85 | 87,5 | 90 | 92,5 | 95 | 97,5 | 100 | 103 | 106 | 109 | 112 | 115 |
LI | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 |
KG | 118 | 121 | 125 | 128 | 132 | 136 | 140 | 145 | 150 | 155 | 160 | 165 | 170 | 175 | 180 |
LI | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 |
KG | 185 | 190 | 195 | 200 | 206 | 212 | 218 | 224 | 230 | 236 | 243 | 250 | 257 | 265 | 272 |
LI | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 |
KG | 280 | 290 | 300 | 307 | 315 | 325 | 335 | 345 | 355 | 365 | 375 | 387 | 400 | 412 | 425 |
LI | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 |
KG | 437 | 450 | 452 | 475 | 487 | 500 | 515 | 530 | 545 | 560 | 580 | 600 | 615 | 530 | 650 |
LI | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 |
KG | 670 | 690 | 710 | 730 | 750 | 775 | 800 | 825 | 850 | 875 | 900 | 925 | 950 | 975 | 1000 |
LI | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 |
KG | 1030 | 1060 | 1090 | 1120 | 1150 | 1180 | 1215 | 1250 | 1285 | 1320 | 1360 | 1400 | 1450 | 1500 | 1550 |
LI | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 |
KG | 1600 | 1650 | 1700 | 1750 | 1800 | 1850 | 1900 | 1950 | 2000 | 2060 | 2120 | 2180 | 2240 | 2300 | 2360 |
LI | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 |
KG | 2430 | 2500 | 2575 | 2650 | 2725 | 2800 | 2900 | 3000 | 3075 | 3150 | 3250 | 3350 | 3450 | 3550 | 3650 |
LI | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 |
KG | 3750 | 3875 | 4000 | 4125 | 4250 | 4375 | 4500 | 4625 | 4750 | 4875 | 5000 | 5150 | 5300 | 5450 | 5600 |
LI | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 |
KG | 5800 | 6000 | 6150 | 6300 | 6500 | 6700 | 6900 | 7100 | 7300 | 7500 | 7750 | 8000 | 8250 | 8500 | 8750 |
LI | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 |
KG | 9000 | 9250 | 9500 | 9750 | 10000 | 10300 | 10600 | 10900 | 11200 | 11500 | 11800 | 12150 | 12500 | 12850 | 13200 |
LI | 199 | 200 | 201 | 202 | 203 | 204 | |||||||||
KG | 13600 | 14000 | 14500 | 15000 | 15500 | 16000 |
3 Alternatívne prevádzkové značenie (Single Point) – nosnosť/rýchlosť
- Výrobca pneumatík môže pridať “dodatočný” index nosnosti a rýchlosti v označení pneumatík, ktorý spravidla označuje nosnosť a možnú rýchlosť pri nasadení pre špecifické účely.
4 ECE značenie
- Pneumatika vyhovuje Európskym homologizačným štandardom.
- ECE-R54 číslo hlučnosti označuje, že pneumatika vyhovuje predpisom ECE o hlučnosti.
5 Regroovable
- Označuje, že dezén je možné prerezávať.
6 Tubeless (TL)
- Bezdušová pneumatika. (Ak ide o pneumatiku s dušou, potom je označená Tube Type – TT).
7 TWI (Tread Wear Indicator)
- Na týchto miestach sú umiestnené v drážkach dezénu malé výstupky, ktoré označujú dosiahnutie zákonom požadovanej minimálnej hĺbky dezénu 1,6mm.
8 Obchodné meno
- Identifikuje obchodný názov pneumatiky.
9 Rotácia – smerová orientácia
- Ukazuje smer otáčania (v prípade so smerovým dezénom).
10 Informácia o konštrukcii pneumatiky
- V prípade značenia pneumatiky podľa DOT (Americké ministerstvo dopravy – Department of Transportation).
11 Bezpečnostné odporúčanie
- U pneumatík označených podľa DOT toto “bezpečnostné odporúčanie” je vyznačené na pneumatike.
12 Označenie DOT
- Ukazuje, že pneumatika vyhovuje nariadeniu USA – FMVSS 119.
13 Kód DOT
- Označenie výrobcu pneumatiky, jej rozmer a typ.
14 Kód dátumu výroby (týždeň, rok)
- Prvé dve číslice označujú týždeň výroby, druhé dve označujú rok výroby.
EU štítok
Vďaka legislatíve si môžu prepravcovia ľahšie vybrať vhodnú pneumatiku. Označenie pneumatík, ktoré EU schválila a platí od 1. novembra 2012, zabezpečuje, že pneumatiky predané v EU musia byť hodnotené s ohľadom na spotrebu paliva, brzdný výkon za mokra a vonkajšiu hlučnosť.
Stručne povedané údaje na štítku poskytujú informácie napríklad ohľadom úspory paliva, kedy hodnota A predstavuje najväčšiu úsporu a G najmenšiu.
Úspora paliva/valivý odpor
Pohybujúca sa pneumatika spotrebováva energiu a je jednou z najväčších brzdných síl pôsobiacich na vozidlo. Takto spotrebovaná energia sa nazýva valivý odpor a má priamy vplyv na spotrebu paliva a znečistenie životného prostredia. S nižším valivým odporom spotrebuje pneumatika menej paliva a vyprodukuje menej CO2.
Tento stav sa mení v závislosti na vozidle a jazdných podmienkach. Rozdiel medzi sadou nových pneumatík triedy A a F môže predstavovať rozdiel v spotrebe až 15 %. A = najúspornejšia pneumatika. F = najmenej úsporná pneumatika.
Brzdná dráha za mokra
Pneumatiky s lepšou priľnavosťou za mokra majú kratšie brzdné dráhy na mokrých vozovkách, čo je nevyhnutný predpoklad bezpečnosti. A = najkratšia brzdná dráha. F = najdlhšia brzdná dráha.
Táto vlastnosť sa mení v závislosti na pneumatike, jazdných podmienkach a spôsobu merania. Avšak, pri plnom brzdení je rozdiel medzi pneumatikou triedy A a F o 30 % kratšia brzdná dráha. Pre bežné nákladné vozidlo to predstavuje pri brzdení z 80 km/h až o 25m kratšiu brzdnú dráhu. Kalkulácia sa vzťahuje k bežnej súprave o hmotnosti 40t.
Hlučnosť
Úroveň vonkajšieho hluku je vyjadrená v decibeloch dB a vyobrazená pomocou jednej, dvoch alebo troch vĺn na štítku.
Jedna vlna predstavuje najtichšiu pneumatiku, tri najhlučnejšiu. Avšak tri vlny predstavujú súčasnú hraničnú hlučnosť, zatiaľ čo dve zodpovedajú budúcim normám a jedna je o ďalšie 3 dB nižšie. Tichšia pneumatika menej zaťažuje životné prostredie.
Zdroj: Goodyear Europe